Saturday, November 1, 2014

Al Zayed Moskee – deel 2

In deze post zal ik nog even verder ingaan op de Al Zayed moskee. De moskee zelf is zo groot dat deze plaats biedt aan 40.000 gelovigen. De hoofd-gebedsruimte biedt plaats aan 7.000 gelovigen. Verder zijn er 2 kleinere gebedsruimtes die elk plaatsbieden aan 1.500 gelovigen. Een van deze ruimtes is specifiek voor vrouwen. Voor degenen die hier minder bekend mee zijn. Binnen een moskee zijn er aparte gebedsruimtes voor mannen en vrouwen. Ze beleiden ieder hun geloof maar bidden in verschillende ruimtes en nooit samen in een ruimte.

De moskee heeft 4 minaretten, een op ieder hoekpunt, die ieder ongeveer 107 meter hoog zijn. De binnenplaats inclusief aangelegde tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 17.000 m2 oftewel 180.000 square foot. Het wordt beschouwd als het grootste bouwwerk van marmer mozaïek ter wereld.

Sivec afkomstig uit Prilep in Macedonië werd gebruikt voor de aankleding van moskee aan de buitenkant. Sivec is een specifieke marmersoort die gewonnen wordt in de Dolomieten. Voor de totale aankleding van de moskee, inclusief de minaretten, aan de buitenkant is 115.119 m2 (1.239.130 sqft) marmer gebruikt.

Verder is er Lasa gebruikt afkomstig uit Laas in Zuid-Tirol voor de interne verhogingen. Makrana afkomstig uit de gelijknamige plaats in India is gebruikt voor de aankleding van de bijgebouwen en kantoren. Tot slot is er voor de aankleding Aquabiana en Biano uit Italië en Oosters Wit en Ming Groen uit China gebruikt.

De Sheikh Zayed Moskee heeft vele speciale en unieke elementen. Zo is het tapijt in de hoofd-gebedsruimte ‘s werelds grootste tapijt dat ooit gemaakt is door de Iraanse Carpet Company. Het tapijt is ontworpen door de bekende Iraanse ontwerper Ali Khaliqi. Het tapijt heeft een oppervlakte van 5.627 m2 (60.570 sqft) en is gemaakt door ongeveer 1.200-1.300 tapijtknopers. Het tapijt zelf weegt 35 ton en bestaat hoofdzakelijk uit wol afkomstig uit Iran en Nieuw Zeeland. Het tapijt heeft in totaal ongeveer 2.268.00.000 knopen en het heeft ongeveer 2 jaar geduurd om het te vervaardigen. Je vraagt je dan af hoe dat tapijt getransporteerd is en in de gebedsruimte gebracht is aangezien marmer volgens mij niet helemaal bestaand is tegen het gewicht van een vrachtauto en hoe je het dan eenmaal in de gebedsruimte op de juiste plaats krijgt als verplaatsingen nodig zijn zonder bij voorbeeld de hulp van een kraan.

Tevens heeft de moskee 7 kroonluchters geïmporteerd van het bedrijf Faustig in München waarin miljoenen Swarovski-kristallen verwerkt zijn. De grootste kroonluchter in de Al Zayed moskee is de op-een-na grootste ter wereld in een moskee en de op-twee-na grootste ter wereld. Deze kroonluchter heeft een diameter van 10 meter en hoogte van 15 meter.

De baden langs de bogen reflecteren de zuilen van de moskee op een spectaculaire manier gedurende dag. Tijdens de avond/nacht wordt de reflectie zelfs nog spectaculairder aangezien er een uniek verlichtingssysteem aangelegd is door verlichtingsarchitecten van Speirs + Major. Dit systeem reflecteert tevens de verschillende fasen van de maan. Hele mooie blauwgrijze wolken worden door middel van licht op de buitenmuren geprojecteerd en worden donkerder dan wel lichter afhankelijk van de specifieke fase van de maan.

De 96 zuilen in de hoofd-gebedsruimte zijn bekleed met marmer en ingelegd met parelmoer. Dit is een van de weinige plaatsen waar je deze hoge mate van van vakmanschap aantreft.

De 99 namen (kwaliteiten of eigenschappen) van de God (Allah) zijn afgebeeld op de Qibla-muur in traditionele Kufic kalligrafie. De kalligrafie op de muur is aangebracht door de prominente kalligrafist Mohammed Mandi Al Tamimi uit de Verenigde Arabische Emiraten. In de de muur is tevens verlichting door middel van glasvezel geïntegreerd als onderdeel van het ontwerp.

Naast de Kufic kalligrafie is er verder ook Naskhi en Thuluth kalligrafie gebruikt in de moskee. De kalligrafisten die hieraan meegwerkt hebben zijn de prominente kalligrafisten Farouk Haddad uit Syrië en Mohammad Allam uit Jordanië.

Het is interessant om te zien hoe men binnen verschillende geloven zoveel tijd en geld bested aan het ontwerpen van gebedshuis en meer specifiek hoeveel tijd en geld er besteed wordt aan specifieke details. De katholieke kerk is hier zeker ook geen uitzondering op.

No comments:

Post a Comment