Monday, November 17, 2014

Cancun – deel 3

Cancun heeft ook een aantal overeenkomsten met andere toeristische bestemmingen. Zo staat er in de aankomsthal een klein legertje aan mensen die proberen de toeristen eruit te plukken en ze allerlei dingen aan te smeren van excursies tot taxi-ritjes to time-share presentaties. Een deel van de hotels in Cancun hebben naast een regulier deel namelijk ook een time-share deel.

Er zijn verschillende vormen van time-share: tijdelijk en permanent. In sommige gevallen koop je een aantal weken vakantie die je in een bepaalde periode kunt gebruiken en in andere gevallen koop je een aantal weken per jaar in een hotelappartement (eigendom).

Het grootste verschil is dat je in het ene geval daadwerkelijk een eigendomsrecht hebt, terwijl in het andere geval het puur om weken vakantie gaat met alle (belasting)gevolgen vandien.

Grappig is wel dat ze je proberen naar die presentaties te lokken. Je krijgt vaak een etentje aangeboden (meestal buffet) en een taxirit heen en terug. Vervolgens krijg je dan de hele salespitch en word je vanalles voorgespiegeld en hoe langer je het uitstelt, hoe meer ze de prijs laten zakken. En iedere keer als je aangeeft niet echt geïnteresseerd te zijn, trekt die persoon zich even terug en komt vervolgens terug met zijn/haar manager.

Deze manager geeft je vervolgens een soortgelijke pitch en een beter voorstel. Zo gaat dat even door en tot slot gooien ze er nog een speciale korting tegenaan, onder het motto: deze korting is alleen vandaag geldig.

Wat ook erg grappig is, is dat een aantal van deze salespersonen zich slimmer proberen voor te doen dan ze eigenlijk zijn. Zo was er een dame die had een specifieke calculator bij zich die ze pontificaal midden op tafel legde. Dit is een speciale calculator die vooral gebruikt wordt voor netto-contante-waarde berekeningen en dan voornamelijk binnen de investeringstak van banken. Als je ze dan echter uitdaagt om een even snel een contante-waarde berekening te maken, moet een groot deel toch het antwoord schuldig blijven.

Verder proberen ze je afentoe af te bluffen  of een spelletje te spelen: good guy-bad guy, waarbij er een een wat denigrerende opmerking maakt en dan komt vervolgens de manager om de “schade” te herstellen.

Het is een enorme industrie waar waanzinnig veel geld in omgaat. Daarnaast lijken ze vooral te willen profiteren van het “vakantie-gevoel” wat mensen hebben en daardoor wat sneller dit soort beslissingen nemen zonder daar heel goed over na te denken.

Als je het echter slim aanpakt, kun je er in de meeste gevallen wel een gratis etentje uitslepen en soms ook nog excursies tegen (zeer) gereduceerd tarief, maar goed dan moet je wel de presentaties, rondleiding en sales pitch aanhoren. J

No comments:

Post a Comment