Saturday, March 30, 2013

Au Revoir Preston

Je hele leven heb je de kans om unieke mensen te ontmoeten en als je die ontmoet, hangt het volledig van jezelf af wat je ermee doet en wat voor soort relatie je met deze mensen opbouwt. Ik heb het geluk gehad tot op heden een aantal unieke mensen te mogen ontmoeten die ik tot op de dag van vandaag tot mijn vriendenkring mag rekenen.
Recent heb ik het geluk had nog zo iemand te ontmoeten: Preston Smith. Preston is een uniek persoon. Iemand van zeer normale komaf, opgegroeid in Californie en onderwijs genoten in een niet al te beste wijk. Nu moet ik jullie vertellen dat onderwijs iets heel belangrijks is in de US. Alle scholen worden beoordeeld in een jaarlijkse ranking en hoe beter jouw school het doet in de ranking hoe groter de kans is dat je makkelijker op een goede vervolgopleiding terechtkomt op een reputabele school.
Na het Amerikaanse equivalent van de lagere school en universiteit doorlopen te hebben ging hij naar de University of North Carolina – Chapel Hill, wat een zeer reputabele school is. Daar is zijn missie begonnen. Preston heeft namelijk iets unieks: een passie voor kwalitatief goed onderwijs. Zijn missie is dan ook om het gat te dichten tussen goede en minder goede scholen.
Daartoe hebben hij en enkele anderen Rocketship opgericht (http://www.rsed.org). Het doel van Rocketship is het elimineren van het gat tussen goede en minder goede scholen, zodat studenten een gelijkwaardige opleiding krijgen. Rocketship heeft hiervoor een uniek model ontwikkeld wat een combinatie is van het ontwikkelen van de leraren, het actief betrekken van de ouders en geindividualiseerd leren. Het mooie van het model is dat ze beginnen bij de basis: de lagere school.
3 weekends voor het einde van Term 3 (na Term 3 ben je halverwege), moest hij een belangrijke beslissing nemen. Aangezien de organisatie hard gegroeid is, werd hij gevraagd als CEO van de onderneming. Even ter verduidelijking, Wharton is een zeer reputabele business school in de US en na Term 3 heb je een zeer riante investering gedaan in jezelf (zeker uitgedrukt in dollars) en als je er dan uit stapt en het niet afmaakt is dat toch erg zonde van het geld.
Preston hoefde er echter niet lang over na te denken. Toen hem de positie van CEO aangeboden werd, heeft hij daar vrij snel ja opgezegd en heeft hij Wharton om een “Leave of Absence” verzocht en gekregen. Nu kan hij dus op ieder moment terugkomen om jaar 2 af te maken en de laatste 2 vakken van het eerste jaar. Eerlijk gezegd vraag ik me af of hij ooit terugkomt om dat jaar af te maken aangezien hij het de komende jaren ontzettend druk zal hebben.
Ik heb echter diep respect voor hem en voor de keuze die hij gemaakt heeft. Heel veel klasgenoten doen de opleiding voor een betere carriere: hogere functie, meer geld, etc. Preston had deze mogelijkheden ook, maar heeft heel duidelijk voor zijn passie gekozen. Iets wat hem zeer na aan het hart ligt.
En ik kan er alleen maar heel veel respect voor hebben. Het is niet iedereen gegeven om in dezelfde situatie dezelfde keuze te maken. Hij was onderdeel van een hele leuke studiegroep met enkele zeer unieke individuen en ik ben blij dat ik hem heb leren kennen. Ik hoop dan ook dat ik ooit in de toekomst de mogelijkheid heb om iets voor hem en voor Rocketship terug te doen.
Mochten jullie zelf ooit Rocketship tegenkomen of in de gelegenheid zijn iets voor deze organizatie te doen aarzel dan vooral niet. Mensen met een passie voor goed onderwijs en het hart op de juiste plaats verdienen onze steun.
Au Revoir Preston, in ieder geval voor nu, maar ik hoop dat onze paden in de toekomst nog vele malen mogen kruisen.

No comments:

Post a Comment