Sunday, September 15, 2013

Term 4

Term 4 zit er inmiddels op. Het was mijn eerste term op de campus in Philadelphia. Deels dezelfde colleges, maar andere professors, andere locatie en andere klasgenoten. De andere locatie had een groot voordeel. Mijn deur-tot-deur reistijd wordt nu teruggebracht van meer dan 10 uur (enkele reis) naar minder dan 2 uur. Nu moet ik alleen wel toegeven dat US Aiways niet zo stipt vliegt als American. Dus van de 8 retourvluchten waren er zeker op de weg naar Philadelhia maar 1 of 2 die op tijd vlogen. Terug is het niet altijd heel veel beter.
Deze term bestond uit ethiek, 2 strategie vakken, onderhandelen, ondernemerschap en ondernemerschap door acquisities. Wat kan ik ervan zeggen van deze term. Ethiek? Ik denk dat he ethisch verantwoord is om studenten te proberen iets mee te geven inzake ethiek. De klas viel in ieder geval niet echt in de smaak bij het grootste deel van de studenten.
De 2 strategie vakken werden gegeven door dezelfde professor die daarna ook met ons op de internationale studiereis zou gaan. De professor windt er vaak geen doekjes om, is erg direct en heeft er geen moeite mee om haar (persoonlijke) mening te ventileren. Ondanks dat ik van de inhoud van de strategievakken nou niet bepaald een heel warm gevoel kreeg, was de professor toch degene die door de klas als geheel als een van de beste professors aangemerkt wordt en dat kan ik absoluut beamen.
Onderhandelen was erg leuk met veel mogelijkheden om te oefenen met de materialen en concepten. Daarna werden de oefeningen besproken. Goede onderhanelingen vergen een goede voorbereiding en goede strategie waarbij je verschillende scenario’s uitdenkt. Het was leuk om te zien hoe verschillende groepjes verschillende resultaten behaalden. Dit geeft je zelf meteen een goed referentiekader voor wat betreft hoe goed je het zelf gedaan hebt.
Ondernemerschap had als doel je bekend en vetrouwd te maken met een aantal concepten, begrippen en kwaliteiten die benodigd zijn om successvol een eigen onderneming te starten. Dit houdt ook het schrijven van een business plan in. Ondernemerschap door overnames was meer gericht op het starten van een onderneming door middel van het overnemen van een ander (klein) reeds bestaand bedrijf. Dat vergt namelijk toch iets andere kwaliteiten dan wanneer je je onderneming zelf van de grond af aan opbouwt.
Het was een hele leuke term en ben blij dat ik deze term hier doorgebracht heb. Ik heb veel goede vrienden overgehouden aan San Francisco, maar het gevoel om om de week op een campus te lopen van een universiteit met een traditie en historie van meer dan 240 jaar is toch echt iets unieks. Daarnaast heeft de gereduceerde reistijd me op andere vlakken goed geholpen en heb ik veel nieuwe vrienden gemaakt in Philadelphia
Een klasgenoot zei het heel mooi: Met 4 terms van de 6 volbracht zijn we op 2/3 en hebben we inmiddels de MB van MBA verdiend. Nu op naar de laatste 2 om de A eraan toe te kunnen voegen.

No comments:

Post a Comment