Saturday, September 28, 2013

Ongelukje – Bedankt!

Eens in de zoveel tijd slaat het ongeluk blijkbaar toe en deze keer was ik aan de beurt. We waren met enkele mensen in een auto onderweg. Na iets meer dan 2 uur rijden waren we bijna op de plaats van bestemming. Ik remde voor het rode stoplicht (met nog enkele auto’s voor me) en wat me bezielde weet ik ook niet precies, maar terwijl ik stil stond keek ik in de spiegel en de schrik sloeg me om het hart. Ik zag een auto heel snel naderen en mijn intuïtie zei me dat de bestuurder niet op tijd zou kunnen stoppen. Ik probeerde de anderen in de auto nog te waarschuwen, maar inmiddels was de naderende auto al vol achterop de auto gebotst waar ik in zat.
Deze deed dat met zo’n vaart dat de auto waar ik in zat zover en hard vooruit geduwd werd (uit stilstand) dat het een kettingbosting van 5 auto’s veroorzaakte. De jonge bestuurder sprong meteen uit de auto en begon direct zijn excuses aan te bieden voor het feit dat de auto waarin hij reed slechte remmen en slechte banden had. Hij liep ook continu met een grote donkere zonnebril op. Het leek wel alsof hij onder invloed van iets was. Opvallend was wel dat er meteen een sleepauto stond.
Nu bestaat het vermoeden dat ze samen de verzekering op probeerden te lichten aangezien de jongen gedurdende het laatste half jaar ongeveer 8 aanrijdingen gehad heeft, waarvan een groot deel op dezelfde weg gebeurden en op 1 ongeluk na was iedere keer hetzelfde sleepwagenbedrijf erbij betrokken. Dit was opvallend aangezien er een aantal sleepbedrijven in deze regio zijn en dit specifieke bedrijf toch zeker op 45 minuten rijden lag van de locaties waar de ongelukken gebeurden.
De politie kwam erbij en die accepteerden mijn Nederlandse rijbewijs niet. Dus dan moet je voorkomen voor de rechter als je de overtreding/boete niet accepteert. Inmiddels moest ik een trip maken naar Zuid Amerika en daar was ik mijn rijbewijs verloren. Dus ik moest supersnel een nieuw rijbewijs aanvragen.
Een rijbewijs aanvragen vanuit het buitenland is echter geen sinecure. Je hebt daar namelijk een bewijs van uitschrijving voor nodig en dit moet je aanvragen bij de gemeente waar je het laatst in geschreven stond. Dit heb ik meegrekegen toen ik me uitschreef in Rotterdam, maar ga dat na al die verhuizingen nog maar eens vinden. Als je het niet hebt, moet je in persoon een nieuw exemplaar komen aanvragen of het moet via het ministerie per post en dan duurt het 4 weken. Het door iemand anders op laten halen met behulp van een machtiging was niet toegestaan zo werd mij verteld. Na 5 keer van het kastje naar de muur gestuurd te zijn, lukte het uiteindelijk om een afspraak te maken en de machtiging werd wonder boven wonder geaccepteerd.
Het rare is overigens dat je een formulier moet invullen en tekenen en de RDW stuurt dit document alleen maar op naar een Nederlands postadres. Dus het is nog een heel gedoe om dit formulier heen en weer te sturen om het getekend te krijgen.
Gelukkig kreeg ik tot 2 keer toe uitstel van de rechtbank. Toen mijn Nederlandse rijbewijs aan de rechter getoond werd, was er meteen vrijspraak. Anders had dit verhaal namelijk nog een vervelende nasleep kunnen hebben: premies omhoog voor de eigenaar van de auto die ik bestuurde, schade die verhaald kon worden op mij, omdat ik geen “geldig” rijbewijs had. Als de overtreding had blijven staan, had dit ook zeer nadelige gevolgen kunnen hebben voor de mogelijke aanvraag van een werkvisum.
Eind goed al goed in dit geval, maar het heeft wat hoofdbrekens en stress gekost en enkele hoogstaande staaltjes van Nederlandse bureacratie.

No comments:

Post a Comment