Saturday, January 24, 2015

Beijing

Na een tijdje van relatieve radiostilte wat reizen voor werk betreft was het tijd voor een tripje naar Beijing. Het Global Forum van Wharton zou daar gehouden en enkele professoren wilden graag een bezoekje aan Lenovo brengen. Kon ik dat toch mooi combineren in een reisje.

Nu zou ik in eerste instantie via Chicago vliegen en dan rechtstreeks, maar de vlucht naar Chicago was vertraagd. Als gevolg hiervan zou ik mijn aansluitende vlucht missen. Dus daar moest ik toen met de luchtvaartsmaatschappij een oplossing voor zoeken op het vliegveld. Veel alternatieve vluchten die beschikbaar waren, kwamen later aan dan het tijdstip waarop ik uiterlijk in Beijing moest zijn. Uiteindelijk vonden we een alternatief via Philadelphia en Londen.

Ik kwam vrij vroeg op de luchthaven van Beijing aan, maar er is daar geen arrival lounge. Er was wel iets wat een tussenoplossing was. Iets wat weghad van een hotel/arrival lounge. Je kon daar voor een bepaald bedrag een kamertje boeken met een bed en een douche. Hier heb ik me uiteindelijk kunnen douchen en omkleden omdat ik meteen door moest naar het kantoor om de delegatie van Wharton te ontvangen.

De taxirit viel nog best me verliep grotendeels over de 5e ring ten Noorden van Beijing. Dat schijnt een van de betere delen van Beijing te zijn, waar de betere woningen staan met de meer vermogende mensen wonen.

Bij aankomst op het kantoor wat ik enorm onder de indruk. Lenovo is het eerste Chinese bedrijf wat daadwerkelijk volledig internationaal ging en ongeveer 10.000 medewerkers werken in China waarvan een overgroot deel in Beijing werkt verspreid over een aantal verschillende gebouwen die niet zo heel ver van elkaar liggen.

De main-campus zoals deze genoemd wordt is erg indrukwekkend. Het ligt vrij ver buiten het centrum, maar mocht je in de buurt zijn zeker even een kijkje waard. Lenovo heeft daar namelijk een Customer Center en een Innovation Center, maar daarover in een volgende post meer.

Het blijf een hele aparte stad, met een verkeerschaos die je niet op veel plaatsen tegenkomt. Alhoewel steden als Bangalore, LA, New Delhi, Mumbai misschien goed vergelijkingsmateriaal bieden.

No comments:

Post a Comment