Sunday, January 12, 2014

5 jaar buitenland

Vandaag ben ik precies 1 dag verwijderd van de “5-jaar in het buitenland mijlpaal”. 13 januari 2009 stapte ik op het vliegtuig naar Singapore en wat is er sinds die tijd veel gebeurd. Singapore, Vietnam, Hong Kong en Duitsland. Het zijn allemaal landen waar ik voor mijn werk lange(re) tijd door heb mogen brengen in de afgelopen jaren. Recent is daar ook de US bij gekomen. Nadat ik daar voor mijn werk en studie al geregeld was, wordt dat het komende jaar mijn thuis. Dus ik mag een nieuw land aan mijn lijstje toevoegen en ik zal jullie er de komende tijd uitgebreid over gaan vertellen nadat ik jullie uitvoerig verteld heb over mijn trip naar Peru die ik vorig jaar gemaakt heb.

Ik voel me enorm bevoorrecht dat ik zoveel heb mogen reizen de afgelopen jaren en zoveel heb mogen zien van al het moois de wereld te bieden heeft. Het is niet gemakkelijk om ervaringen er uit te pikken die er echt uitspringen, maar sommige zijn toch echt het vermelden waard. Het aangename klimaat en de mooie faciliteiten die de woningen/appartementen in Singaporee hebben en de hoge mate van efficiëntie. De drukte en chaos in Hong Kong met de waanzinnig mooie uitzichten. De serene stilte en wonderschone natuur in zowel Tai Tam als de New Territories. Vietnam wat qua ontwikkeling toch echt een stapje terug in de tijd is, maar wat zijn de mensen daar vriendelijk, hartelijk en behulpzaam. De hoge levensstandaard en de gemoedelijkheid van Stuttgart.

Binnen de Verenigde Staten zijn de contrasten zo groot tussen de verschillende delen dat het sowieso niet gemakkelijk is om ergens te beginnen met schrijven, maar daarover in latere posts meer. Het is en blijft echter wel het land van de onbegrensde mogelijkheden en waar het glas in heel veel landen half leeg is, is het in de VS heel duidelijk half vol.

Het mooie van een buitenlandervaring is dat de bezoeken met familie en vrienden steeds intenser worden. Je hebt minder tijd en meer te doen en te bepraten dus je maakt veel effectiever van je tijd gebruik. Ondanks dat je fysiek verder van elkaar verwijderd bent, hoeven persoonlijke relaties er zeker niet slechter op te worden. Een (groot) aantal wordt er juist sterker van.

Toen ik afstudeerde in Nederland heb ik vaak voor de grap gezegd dat ik in een reis rond de wereld zou gaan maken en daarbij in verschillende continenten zou gaan werken. De gedachte was om dat van West naar Oost te doen en te beginnen in de VS en dan via Azie terug te komen naar Europa. Het lot heeft blijkbaar anders bepaald en ik ben in het Oosten begonnen en kom nu via het Westen terug.

Op dit moment ben ik vooral erg nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar wat er de komende tijd op mijn pad gaat komen, welke locaties ik nog ga bezoeken, wie ik nog ga ontmoeten en wat voor andere mooie dingen er mogelijk nog in het verschiet liggen. En ik ga jullie via de blog zeker meenemen op deze reis. Dus blijf de blog vooral lezen. J

No comments:

Post a Comment