Sunday, January 26, 2014

Lima

Na de trip naar Buenos Aires was het tijd om door te reizen naar Peru. Ik had Machu Pichu al heel lang op mijn wensenlijstje staan. Dus eerst naar Peru, Lima om precies te zijn om de stad te bekijken en vervolgens door te reizen naar Machu Picchu.

De aankomst in Peru was toch even schrikken. Wat een enorme verkeerschaos net buiten het vliegveld! Vervolgens reden we door enkele wijken richting het hotel en ik kon me toch niet aan de indruk onttrekken dat de levensstandaard daar toch niet al te hoog was. Ik weet niet of ik me daar ook zo prettig zou voelen om over straat te lopen. Nu is daar ook niks te doen en niks te zien, maar toch. Het was ook heel erg anders dan wat ik gezien heb in Sao Paulo en Buenos Aires. Nu heb ik misschien niet de slecht(st)e delen van deze 2 steden gezien, maar ik had toch echt de indruk dat zowel Sao Paulo als Buenos Aires veel verder ontwikkeld zijn.

Verder zijn ook de mensen heel anders. In Peru zijn de mensen over het algemeen kleiner en zie je veel meer de roots van de Inca indianen terug, inclusief de veel donkerdere huid in vergelijking met bij voorbeeld Braziliƫ en Argentiniƫ.

Even terug naar de stad zelf. Hoe verder je richting het stadscentrum ging, hoe meer je de koloniale invloeden tegen kwam, voornmakelijk in de gebouwen en de bouwstijl. Wat verder buiten het centrum heb je dan de wijken Miraflores en San Isidro. Dit zijn echt de betere en meer moderne wijken van Lima waar het ook ontzettend mooi is. Er zijn 2 wegen daar langs de kust (een hoger en een lager gelegen weg) van waar je een geweldig mooi uitzicht hebt.

Het jammere is wel dat waar je tegenwoordig ook gaat, overal heeft Westers fastfood zijn intrede gedaan. Zo lag er naast het hotel een Popeye’s (erg populair in bepaalde delen van de US). Verder lag er op een rotonde in Miraflores een McDonalds, een KFC, Starbuck and TGI Fridays. Erg jammer wat de Peruviaanse keuken is ontzettend goed en erg lekker, maar daar over later meer. Ik zat zelf in het Sheraton wat toch een eindje buiten het centrum lag. Ondanks dat het een mooi hotel is met luxe kamers, ligt het aan een vrij drukke straat en is er volgens mij niet zoveel openbaar vervoer behalve bussen. Taxi’s is erg lastig omdat de taxi’s geen meter hebben, niet altijd in geweldige staat verkeren, je voor elke rit moet onderhandelen en het Engels van de meeste chauffeurs is niet heel goed. Het Westin ligt overigens nog verder buiten het centrum, maar wel in Miraflores waar je voldoende mogelijkheden hebt om rond te lopen. Anders zou ik echt iets zoeken in het centrum waardoor alles makkelijker te belopen is. Zowel het centrum als Miraflores/San Isidro zijn erg leuk, maar de afstand tussen beide is helaas niet te belopen. In de volgende posts meer over Peru, Lima en Machu Picchu

No comments:

Post a Comment