Thursday, June 6, 2013

Kaapstad – de Waterfront Area – Historie – deel 2


Niemand had verwacht dat Kaapstad door de groei van het vliegverkeer zijn status als toegangspoort tot het Afrikaanse continent zou verliezen. Dit werd versterkt door het feit dat door de massale landwinning in de jaren ’40 de oude stad volledig afgesloten werd van de zee.

In 1937 keurde het Zuid-Afrikaanse parlement het plan goed voor de aanleg van een nieuw diep water bekken dat aangelegd diende te worden ten Zuiden van de Victoria en Alfred bekkens. Dat zou gepaard gaan met een grootschallig landwinningsproject om een nieuwe vooroever en kustlijn te creëren voor Kaapstad. De aanleg startte in 1938 en werd voltooid in 1945. De voltooiing liep echter vertraging op door de Tweede Wereldoorlog. In totaal werd er een gebied ontwikkeld van 230ha inclusief vooroevers ter uitbreiding van de stad. De verdere ontwikkeling van de vooroevers verliep erg stroef en tot in de jaren ’70 lag veel van het gewonnen land er nog bij als kale zandvlaktes. Verder werder er in de jaren ’60 verhoogde snelwegen aangelegd die de stad opnieuw moisten verbinden met de kustlijn. Door de landwinning, maar het feit dat er geen vedere ontwikkeling plaats had gevonden was Kaapstad grotendeels afgeloten van directe toegang tot het water en de kustlijn

Alhoewel de Victoria en Alfred bekkens uitgroeiden tot het centrum voor Kaapstad’s visindustrie en kleinschalige reparatieactiviteiten voor schepen, raakte het gebied in de jaren ’70 enigszins in een isolement door het opleggen van importbeprekingen door de overheid.

In 1984 vormde de toenmalige burgemeester van Kaapstad een Waterfront Stuurgroep en startte hij de lobby voor het opnieuw verbinden van de stad met de zee. Een groep enthousiastelingen organizeerden een feest in het historische havendisrict om de publieke aandacht opnieuw te vestigen op dit gebied.

Dit was de directe aanleiding voor het feit dat er in 1985 een committee opgericht werd door de Ministers van Transport, Milieu en Toerisme wat onderzoek moest gaan doen naar hoe de voormalige havengebieden beter voor publieke doeleinden gebruikt konden worden. Het committee stond onder leiding van Arie Burggraaf, destijds hood-ingenieur van SA Harbours. Het Burggraaf-committee bracht een rapport uit in 1987 met daarin de aanbevelingen om het gebied te herontwikkelen voor een mix van activiteiten: Retail/winkels, toerisme en woningen en daarnaast het gebruik van de haven voort te zetten. Het Zuid-Afrikaanse kabinet nam de aanbevelingen volledig over in juni 1988.
In november 1988 werd de onderneming Victoria and Alfred Waterfront (Pty) Ltd opgericht met als doel de ontwikkeling van het historisch havengebied rondom de Victoria en Alfred-bekkens. Het plan was om de fysieke verbinding tussen Kaapstad en de kustlijn te herstellen om zo een kwalitatief hoogstaande locatie te creëren voor zowel werk, wonen als ontspanning en toerisme alsmede voor handel en investeringen.




No comments:

Post a Comment