Saturday, April 20, 2013

Loyalty Cards en Boarding Passes

Another Day, Another Dollar is gezegde wat in de VS regelmatig gebruikt wordt. Het geeft een beetje de routine van alledag van. Voor mezelf heb ik dat gezegde maar aangepast in: “Another Day, Another Flight and Another Hotel Room”. Dit omdat ik nogal veel op reis ben geweest de laatste 18 maanden.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk de boarding pass’es te bewaren en en snelle telling leerde me dat ik in de laatste 12 maanden ongeveer 100 boarding passes verzameld heb. Tel er daar een kleine 5 bij op van degene die ingenomen zijn bij de check in. Dus dat komt neer op gemiddeld 2 vluchten per weerk voor de laatste 12 maanden. Toen ik de berekening maakte voor de airmiles kwam ik uit op ongeveer 200.000 airmiles. Als je dat dan deelt door de gemiddelde snelheid van een vliegtuig zeg tussen de 400 en 500 mijl per uur omdat niet alle vliegtuigen met dezelfde snelheid vliegen en je snelheid verliest met opstijgen en landen dan heb ik ongeveer 400-500 uur in een vliegtuig gezeten. Als je dat dan omrekent naar dagen, komt dat neer op tussen de  17 en 21 volle dagen.
Het bewijs :)
Ik hoef jullie denk ik niet te vertellen dat dit allemaal niet zo best voor je gezondheid is. Met gemiddeld tussen de 50 en 200 passagiers in de vliegtuigen waarin ik gevlogen heb het laatste jaar en gemiddeld minstens 10% van de passagiers aan boord die ziek zijn, heeft dat zeker een impact op je gezondheid. Zo ben ik recent 2 weken echt goed ziek geweest.
Dat  heeft me aan het denken gezet en vanaf begin mei ga ik dan ook mijn studie voortzetten in Philalphia op de Wharton main campus. San Francisco was helemaal top en ideaal voor Hong Kong, maar aangezien ik daar niet zoveel ben en meer tijd door breng aan Oostkust van de Verenigde Staten ligt Philadelphia meer voor de hand. Dat is tenslotte maar een klein uurtje vliegen of 5 uur met de trein in plaats van 7 uur vliegen en een 2 uur durende layover.
Verder zijn er de loyalty cards. Ieder hotel heeft zijn eigen programma en de voordelen van zo’n loyalty card zijn best aantrekkelijk. Het is een beetje jammer dat je met te veel verschillende hotelketens te maken hebt. Dus naast een sloot boardingpasses, heb je dus ook een groot aantal loyalty cards van hotels bij je.
Verder zijn er dan nog de frequent flyer cards. Ook dat is een probleem. Je hebt namelijk allianties: Staralliance (met Singapore Airlines, Lufthansa, United), OneWorld (met Cathay Pacific, British Airways en American Airlines) en Skyteam (met KLM, Delta). De voordelen van zo’n frequent flyer card zijn enorm: extra baggage, priority boarding, toegang tot de lounge. Dat klinkt misschien wat arrogant, maar het is o zo fijn. Zeker als je veel reist. Geen gezeur over baggage, altijd in de korte(re) rij en je wordt eindelijk als mens behandeld. Enorm nadeel is wel dat je aan een bepaalde groep van vliegtuigmaatschappijen gebonden bent. Daarnaast moet je continu in de gaten houden of je tickets wel de juiste booking class hebben anders krijg je namelijk maar beperkt of geen miles en binnen de alliantie kom je alleen voor upgrades in aanmerking als je een frequent flyer card hebt van die maatschappij. Ook al heb je de top status van een andere maatschappij binnen de alliantie wordt vaak niet meegenomen in de overweging. Dus als je daarvoor ook in aanmerking wil komen, moet je switchen en weer van voorafaan opnieuw beginnen. Alhoewel daar bij sommige maatschappijen en trucje voor is.
Het andere nadeel is dat je bij iedere statuswijziging een nieuwe card of een nieuwe set of cards krijgt. Zo heb ik in totaal 12 cards (1 card en 2 luggage tags voor 4 verschillende statussen gekregen van British Airways, 6 cards van Cathay omdat ze ieder jaar nieuwe uitgeven, 3 van Singapore Airlines, 4 cards van de Starwood hotel groep, 2 van Intercontinental, 2 van Hilton, 2 van Accor / Sofitel. Voor nu is dat een leuke herinnering, want iedere keer als ik in een vliegtuig stap, pak ik het stapeltje boarding pass’es en tel ik ze. Dit om mezelf bewust te maken van het feit dat dit enigszins gekkenwerk is en ik zeg het mezelf iedere keer. Het is maar 2 jaar totaal (waarvan er nu nog maar 1 over is) en daarna “nooit meer”. Hopelijk lukt het me om me daaraan te houden J

No comments:

Post a Comment