In deze post zal ik nog even verder ingaan op de Al Zayed moskee. De
moskee zelf is zo groot dat deze plaats biedt aan 40.000 gelovigen. De
hoofd-gebedsruimte biedt plaats aan 7.000 gelovigen. Verder zijn er 2 kleinere
gebedsruimtes die elk plaatsbieden aan 1.500 gelovigen. Een van deze ruimtes is
specifiek voor vrouwen. Voor degenen die hier minder bekend mee zijn. Binnen
een moskee zijn er aparte gebedsruimtes voor mannen en vrouwen. Ze beleiden
ieder hun geloof maar bidden in verschillende ruimtes en nooit samen in een ruimte.
De moskee
heeft 4 minaretten, een op ieder hoekpunt, die ieder ongeveer 107 meter hoog
zijn. De binnenplaats inclusief aangelegde tuin heeft een oppervlakte van
ongeveer 17.000 m2 oftewel 180.000 square foot. Het wordt beschouwd
als het grootste bouwwerk van marmer mozaïek ter wereld.
Sivec
afkomstig uit Prilep in Macedonië werd gebruikt voor de aankleding van moskee
aan de buitenkant. Sivec is een specifieke marmersoort die gewonnen wordt in de
Dolomieten. Voor de totale aankleding van de moskee, inclusief de minaretten,
aan de buitenkant is 115.119 m2 (1.239.130 sqft) marmer gebruikt.
Verder is er
Lasa gebruikt afkomstig uit Laas in Zuid-Tirol voor de interne verhogingen.
Makrana afkomstig uit de gelijknamige plaats in India is gebruikt voor de
aankleding van de bijgebouwen en kantoren. Tot slot is er voor de aankleding
Aquabiana en Biano uit Italië en Oosters Wit en Ming Groen uit China gebruikt.
De Sheikh
Zayed Moskee heeft vele speciale en unieke elementen. Zo is het tapijt in de
hoofd-gebedsruimte ‘s werelds grootste tapijt dat ooit gemaakt is door de
Iraanse Carpet Company. Het tapijt is ontworpen door de bekende Iraanse
ontwerper Ali Khaliqi. Het tapijt heeft een oppervlakte van 5.627 m2
(60.570 sqft) en is gemaakt door ongeveer 1.200-1.300 tapijtknopers. Het tapijt
zelf weegt 35 ton en bestaat hoofdzakelijk uit wol afkomstig uit Iran en Nieuw
Zeeland. Het tapijt heeft in totaal ongeveer 2.268.00.000 knopen en het heeft
ongeveer 2 jaar geduurd om het te vervaardigen. Je vraagt je dan af hoe dat
tapijt getransporteerd is en in de gebedsruimte gebracht is aangezien marmer
volgens mij niet helemaal bestaand is tegen het gewicht van een vrachtauto en
hoe je het dan eenmaal in de gebedsruimte op de juiste plaats krijgt als
verplaatsingen nodig zijn zonder bij voorbeeld de hulp van een kraan.
Tevens heeft
de moskee 7 kroonluchters geïmporteerd van het bedrijf Faustig in München
waarin miljoenen Swarovski-kristallen verwerkt zijn. De grootste kroonluchter
in de Al Zayed moskee is de op-een-na grootste ter wereld in een moskee en de
op-twee-na grootste ter wereld. Deze kroonluchter heeft een diameter van 10
meter en hoogte van 15 meter.
De baden
langs de bogen reflecteren de zuilen van de moskee op een spectaculaire manier
gedurende dag. Tijdens de avond/nacht wordt de reflectie zelfs nog spectaculairder
aangezien er een uniek verlichtingssysteem aangelegd is door
verlichtingsarchitecten van Speirs + Major. Dit systeem reflecteert tevens de
verschillende fasen van de maan. Hele mooie blauwgrijze wolken worden door middel
van licht op de buitenmuren geprojecteerd en worden donkerder dan wel lichter
afhankelijk van de specifieke fase van de maan.
De 96
zuilen in de hoofd-gebedsruimte zijn bekleed met marmer en ingelegd met
parelmoer. Dit is een van de weinige plaatsen waar je deze hoge mate van van
vakmanschap aantreft.
De 99
namen (kwaliteiten of eigenschappen) van de God (Allah) zijn afgebeeld op de
Qibla-muur in traditionele Kufic kalligrafie. De kalligrafie op de muur is
aangebracht door de prominente kalligrafist Mohammed Mandi Al Tamimi uit de
Verenigde Arabische Emiraten. In de de muur is tevens verlichting door middel
van glasvezel geïntegreerd als onderdeel van het ontwerp.
Naast de
Kufic kalligrafie is er verder ook Naskhi en Thuluth kalligrafie gebruikt in de
moskee. De kalligrafisten die hieraan meegwerkt hebben zijn de prominente
kalligrafisten Farouk Haddad uit Syrië en Mohammad Allam uit Jordanië.
Het is interessant om te zien hoe men binnen verschillende geloven zoveel tijd en geld bested aan het ontwerpen van gebedshuis en meer specifiek hoeveel tijd en geld er besteed wordt aan specifieke details. De katholieke kerk is hier zeker ook geen uitzondering op.
Het is interessant om te zien hoe men binnen verschillende geloven zoveel tijd en geld bested aan het ontwerpen van gebedshuis en meer specifiek hoeveel tijd en geld er besteed wordt aan specifieke details. De katholieke kerk is hier zeker ook geen uitzondering op.
No comments:
Post a Comment