De tweede dag van
het keuzevak was een vrij “droge” dag. Niet vanwege het weer want het regende
volop, maar vanwege het materiaal wat behandeld werd. In de ochtend ging het
eerste deel met name over de historie van Islamic Finance, Shariah Boards, de
functies die deze Boards bekleden en de Fatwa. Het tweede deel in de ochtend
ging met name over de Dow Jones Fatwa, de aandelenkant van de kapitaalmarkt en
investeringsfonds-structuren.
De Shariah Boards bekleden een belangrijke functie binnen de Islamic
Finance. Voor moslims die strict Islamitisch willen bankieren is het belangrijk
dat de producten Shariah-compliant zijn (in overeenstemming met de
Shariah-wetgeving). Shariah Boards bestaan voornamelijk uit geleerden, waarvan
een aantal Shariah-scholars zijn oftewel mensen die de Shariah bestuderen. De
Board kan dus bestaan uit mensen uit het bedrijfsleven, professoren, maar ook
religieuze leiders. Deze Board voert dan een review uit van het financieel
product of structuur en kan vervolgens een Fatwa afgeven. Door middel van een
Fatwa keurt deze Board het product goed en wordt het in overeenstemming geacht
met de Shariah wetgeving.
Er dienen echter wel enkele kanttekeningen geplaatst te worden bij dit
proces. Ten eerste is het niet erg transparant en worden bevindingen vaak niet
of nauwelijks gepubliceerd. Ook het denkproces en afwegingen die er gemaakt
zijn om tot het oordeel te komen worden veelal niet openbaar gemaakt.
Daarnaast
heeft het bedrijf dat de Fatwa aanvraagt een grote hand in het samenstellen van
de Shariah Board. En zoals al eerder aangegeven zijn er binnen religies minder
en meer conservatieve groeperingen. Het is dus vooraf erg belangrijk om aan te
haken bij (te selecteren uit) de juiste groepering (meer dan wel minder
conservatief) aangezien dit zowel van invloed is op het al dan niet verkrijgen
van de eventuele fatwa als de doelgroep die men probeert te bereiken met het
product. Het proberen te bereiken van een vrij conservatieve groep op basis van
een Fatwa afgegeven door een minder conservatieven groep kan weleens niet zo
succesvol zijn als men vooraf hoopt/verwacht.
De middagsessie ging vooral over specifieke financiële producten en
structuren zoals Ijara wat een lease structuur is die veel gebruikt wordt in
Onroerend Goed transacties, Private Equity, Murabaha, Musawamma en Tawarruq,
Mudaraba, Takafu en Sukuks.
Nu zal ik jullie een gedetailleerde bespreking van deze producten en
structuren besparen J, maar het heeft me wel de
mogelijkheid gegeven om een paper te schrijven over een van de onderwerpen
(Takaful).
De grootste problemen waar Islamic Finance momenteel mee te maken heeft,
zijn het gebrek aan transparantie en schaalgrootte. Doordat het Fatwa-process
vaak erg gecompliceerd is, product specifiek en bevindingen slechts beperkt
gepubliceerd worden, zijn er weinig mogelijkheden om gebruik te maken van reeds
opgebouwde kennis en bestaat het gevoel dat met enige regelmaat “het wiel
opnieuw uitgevonden moet worden”. Verder is, specifiek bij Takaful
(verzekeringen), schaalgrootte en ervaring/kennis erg belangrijk.
Ervaring/Kennis is belangrijk om adequate premies te berekenen voor de risico’s
die je als onderneming wil verzekeren voor je klanten. Fouten die hier gemaakt
worden, kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de verzekeraar. Daarnaast is
schaalgrootte erg belangrijk. Dit omdat er vaak een verhouding is tussen het
totaal aantal klanten en het aantal klanten dat uiteidelijk een claim indient. Veel
verzekeraars zijn kleinschalig en als je dan om klanten te winnen gaat
concurren op basis van prijs (lage premies) terwijl je de risico’s niet goed in
kunt calculeren kunnen de gevolgen zoals eerder vermeld desastreus zijn.
No comments:
Post a Comment