Een onderdeel van het bezoek van de Wharton delegatie was een bezoek aan
het Lenovo Customer & Innovation Center. Het mooie van het Customer &
Innovation Center is dat het niet alleen de historie weergeeft van het bedrijf,
maar ook alle producten zijn uitgestald.
Het leuke hiervan is dat je alle producten kunt zien aangezien sommige
produchten niet in alle landen te verkrijgen zijn. Zo zijn bij voorbeeld de
Lenovo mobiele telefoons (nog) niet in de VS te verkrijgen. Dit geldt tevens
voor sommige laptops en desktops. Inmiddels wordt er ook aan TV’s en andere
producten gewerkt.
Interessant om te zien is hoe een bedrijf in 30 jaar van een klein
atelier waar een groepje engineers aan het werk waren om een computer te
ontwikkelen, doorgegroeid is naar een internationaal bedrijf met bijna 50.000
werknemers en 50 miljard aan omzet.
Het leuke van het Customer center is dat je een goed inzicht krijgt in de
historie van het bedrijf. Zo heeft Lenovo bij voorbeeld een patent op een
methode om in PinYin (Chinees) te typen. Nederlands heeft een alfabet net als
de meeste andere landen waarbij landen als Duitsland en Spanje bij voorbeeld
enkele aparte letters hebben, maar China heeft meer dan 3.000 tekens en er is
geen toetsenbord waarop je 3.000 tekens kwijt kunt. Dus je moet een manier zien
te vinden hoe je een keyboard kunt gebruiken om input om te kunnen zetten in
Chinese tekens en dan het liefst met zo weinig mogelijk input. Je wil tenslotte
liever 1 toets gebruiken voor 1 teken dan 3, 5 of 10.
In de begin jaren waren de prijzen van computers in China erg hoog. Dus
kosten van een computer waren ongeveer gelijk aan minimaal zes maanden salaris.
Echter met een computer kon men veel vooruitgang boeken. Het was niet alleen
symbool van rijkdom maar het werd ook gebruikt voor scholing en studenten die
binnen hun familie een computer hadden, konden daarmee een redelijke voorsprong
verkrijgen op medestudenten.
Ik vond het jammer dat ik niet eerder de mogelijkheid gehad heb om het
Customer & Innovation Center te bezoeken. Als gevolg van dit bezoek heb ik een
veel beter begrip voor het bedrijf gekregen en de impact die Lenovo heeft en
heeft gehad en dan met name in China.
No comments:
Post a Comment